Nabízíme pronájem plně vybaveného obytného přívěsu a outdoorového vybavení.

Pojeďte s námi do přírody.

Jak se dělá rozšíření řidičského oprávnění na skupinu B96

S běžným řidičským oprávněním skupiny B lze tahat karavan pouze pokud součet papírových maximálních hmotností vozidla a karavanu (v technickém průkazu jako největší technicky přípustné hmotnosti) nepřekročí 3,5 tuny. U větších karavanů a silnějších těžších aut je pak potřeba buď rozšíření na skupinu B96 s maximálním hmotnostním limitem 4,25 tuny, nebo oprávnění B+E.

Skupina B96 byla udělaná právě pro karavanisty. V naprosté většině případů se kombinace luxusnějšího přívěsu a silnějšího naftového SUV váhově pohybuje právě mezi 3.500 a 4.125 kg.

Nedávno jsem si rozšíření na skupinu B96 dodělával a nestačil se divit, jak u nás získání oprávnění k řízení takové soupravy vlastně probíhá.

Pro získání oprávnění skupiny B96 stačí pouze praktická zkouška z jízdy. Předepsána není žádná výuka.

V autoškolách bývá zvykem se hodinku před samotnou zkouškou projet. Poznáte auto a učitel vás upozorní na oblíbené místní špeky. Když zbyde čas, můžete si zkusit párkrát s vlekem couvnout, ale v zásadě je nutné tuhle specifickou dovednost natrénovat předem.

Pak už přichází komisař a je čas na samotnou zkoušku. Před vyjetím se ještě necháte na tři doby sprdnout za neprovedenou kontrolu platnosti STK dle nálepky na SPZ a pak už následuje klasická půlhodinka v městském provozu. Křižovatky, jednosměrky, sledování dopravních značek, rychlostní limity, nějaká ta zóna a přednosti zprava. Prostě běžná zkouška v autoškole. Ale vy už řidičák máte. Komisař vás zkouší z něčeho, co už dávno musíte znát. Jste přece vyježděný řidič.

Na konci zkoušky přijde na řadu několik parkovacích manévrů. Já jsem couval do podélného i příčného parkovacího místa a parkoval jsem (couváním) vedle stojícího vozu z levé i z pravé strany. A to je celé. Komisař vám vystaví protokol a jdete si na magistrát zažádat o nový řidičák.

No jo, ale kde zůstala specifika těžkého vozu a těžkého přívěsu? Celá zkouška se odehrála v malém autě a s malým a prázdným vozíkem. Ale s B96 budete tahat těžké karavany, nebo třeba auta na vleku. A to je hodně jiná disciplína. Taková souprava bude mít na délku minimálně dvanáct metrů a na šířku třeba dva a půl. A s tím se jezdí úplně jinak.

Co použití stabilizátoru a vůbec připojování a odpojování těžkých přívěsů? Co příprava tažného zařízení na použití stabilizátoru? Co nájezdová brzda? Nic.

Uložení nákladu, upevnění a rozložení hmotnosti? Zase nic. V autoškole se nic nedozvíte a u zkoušky se nikdo neptá. Co když se vám přívěs cestou rozkmitá? Co boční vítr (zrovna karavany jsou na vítr hodně náchylné)?

Voda nebo sníh na střeše? A co třeba povinná výbava pro přívěs? A přídavná zrcátka? Nic, nic, zase nic. O plánování trasy pro takovou soupravu ani nemluvím.

Zkouška skupiny B96 se s výjimkou pár minut couvání vlastně vůbec jízdou s vlekem nezabývá. A tenhle stav mi přijde naprosto tristní, protože s čerstvými papíry B96 jste na realitu tažení velkých a těžkých přívěsů zcela nepřipraveni.